Slabá úroveň negatívnych reakcií na Pochod za život

Autor: Matej Mihalík | 5.10.2013 o 12:25 | (upravené 1.7.2014 o 22:18) Karma článku: 13,50 | Prečítané:  1538x

V nedeľu 22. septembra sa na Slovensku udiala pre mnohých (aj veriacich kresťanov) nevídaná vec. Uskutočnil sa Národný pochod za život, na ktorom sa zúčastnilo až 80 tisíc prevažne mladých ľudí (15-40 rokov). Nasledujúce dni sa roztrhlo vrece s negatívnymi reakciami rôznych osobností slovenského spoločenského života. Niektoré negatívne reakcie sa objavili už aj pred Pochodom. Spoločným menovateľom týchto reakcií bola ich bezpredmetnosť a absencia hlavnej pointy diskusie o interrupciách.

Potrebné pojmy

Než sa začnem venovať téme článku, je ešte potrebné ozrejmiť tri dôležité pojmy. Trimester predstavuje tri mesiace tehotenstva. Pro-life (za život) je označenie skupiny ľudí ochraňujúcich život od počatia až po prirodzenú smrť. Pro-choice (za výber) tábor sú ľudia, ktorí chcú, aby zákon umožnil ženám „možnosť voľby" podstúpiť interrupciu.

Ad: Oľga Pietruchová

Oľga Pietruchová, tajomníčka výboru pre rodovú rovnosť Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny SR a známa slovenská ateistka, pár dní pred Pochodom za život, uverejnila na svojom blogu článok, v ktorom pomerne ostro napadla pro-life tábor. Členov tohto názorového spektra označila za fanatikov, ktorí sú presvedčení „o vlastnej pravde a nadradenosti." Uviedla, že príslušníci pro-life sú plní nenávisti (najmä voči homosexuálom a zrejme aj voči pro-choice táboru). O Tomášovi Kováčikovi, hovorcovi Národného pochodu za život, sa vyjadrila, že človečinou určite nesmrdí." Predstavte si, že by sa niekto z verejnej sféry vyjadril o homosexuáloch ako o ľuďoch, ktorí človečinou určite nesmrdia. Nevyvolalo by to pobúrenie alebo okamžité kritické reakcie v komentároch veľkých slovenských denníkov? V článku pani Pietruchovej je veľa urážok, ale chýba ten podstatný bod: prečo má ľudský život začínať nasledujúcu sekundu po 12. týždni tehotenstva? Predsa žiaden triezvo uvažujúci človek nebude presadzovať interrupcie, ak sa ukáže, že ľudský život sa začína počatím. To isté platí aj v opačnom prípade. Nikto by nemal nič namietať voči terajšej legislatíve, ak sa vysvetlí prečo život človeka začína sekundu po začatí druhého trimestra tehotenstva. Zákonná úprava interrupcií by mala byť teda postavená na tom, kedy sa začína ľudský život.

Druhou myšlienkou jej článku bola argumentácia nálezom Ústavného súdu SR, ktorý v tesnom pomere 7:5 rozhodol, že interrupcia je ústavná a že sa môže naďalej vykonávať. Tento nález má síce vplyv na ústavnosť výkonu interrupcií, ale Ústavný súd v žiadnom prípade nemôže rozhodovať o tom, kedy začína človek existovať. Môže právna veda vynášať súdy o otázke rezervovanej vedám prírodným? Je právny nález akéhokoľvek súdu alebo hlasovanie akéhokoľvek parlamentu v tejto otázke hodnotnejšie než argumentácia postavená na faktoch z biológie a medicíny?

Zmysel celého článku je teda redukovaný iba na kopu bezdôvodne štipľavých fráz a zbytočné odvolanie sa na nález Ústavného súdu SR.

Ad: Michal Hvorecký

Michal Hvorecký, populárny slovenský spisovateľ, sa v článku na svojom blogu priznal, že mal z Pochodu zvláštne pocity. Argumentoval tým, že ľudia by mali radšej pochodovať za vyššiu zamestnanosť, proti korupcii a všeobecne za lepšie životné podmienky a spravodlivosť na Slovensku. Neviem či autor to chcel takto podať, ale ja som v tom videl snahu obviniť účastníkov Pochodu, že sa nezaujímajú o iné vážnejšie problémy a míňajú svoje sily na niečo (zákaz interrupcií), čo vlastne ani nie je tak podstatné. Faktom je, že z pohľadu pro-life človeka je legalizácia interrupcií naozaj vážnejší problém ako korupcia, chudoba a rozkrádanie. Ak niekto vníma daný akt ako vraždu, tak predsa nebude považovať zlodejinu za nebezpečnejšiu aktivitu, či áno? Navyše korupcia, rozkrádanie a podobné veci sú síce rozšírené, ale sú nelegálne a spoločnosť ich aspoň formálne odsudzuje.

Pán Hvorecký načrtol rómsku problematiku, keď sa opýtal, či budú rovnaké masy, ktoré boli na Pochode, chrániť každú rómsku matku a dieťa na Luníku IX. Na tomto sídlisku sa Saleziánom Dona Bosca podarilo postaviť fungujúce zariadenie na resocializáciu miestnych Rómov, čo znamená, že Cirkev tým už chráni rómske matky a deti na Luníku IX. Toto je téma na iný článok, ale nedá sa tvrdiť, že Katolícka cirkev (hlavný iniciátor Pochodu) nerobí nič v oblasti chudoby a pomoci ľuďom.

Autor na záver článku uviedol, že žije v tradičnom manželstve, ale je za to, aby žena mohla rozhodovať o svojom tele a že podporuje homosexuálne registrované partnerstvá.

Ak sa pozrieme na celkový obsah tohto článku, tak nám opäť chýba to podstatné: prečo ľudský život začína prvým momentom druhého trimestra tehotenstva? Ďalej autor nevysvetľuje svoj názor prečo je dieťa v prenatálnom vývine súčasť tela matky. Totiž dieťa je síce v tele matky a dostáva od nej výživu, ale toto dieťa má iný genetický kód (DNA) ako matka a jeho organizmus nie je regulovaný (riadený) telom matky. Teda podobne ako článok na blogu Oľgy Pietruchovej, ani tento status sa nedotýka podstatných otázok pre diskusie o interrupciách.

Pri reakci pána Hvoreckého sa ešte musím zastaviť, lebo sa dotkol aj otázky právnej úpravy homosexuálnych zväzkov. V podstate platí to isté, čo som vyššie v článku uviedol: nie sú podané rozumné dôvody prečo uzákoniť takéto zväzky.

Záv(m)er

Tieto dva názory v sebe zahŕňajú tie najčastejšie námietky na názory pro-life, ktoré zazneli po Pochode. Ako sme si však uviedli, v skutočnosti sa netýkajú tej najpodstatnejšej otázky, teda počiatku ľudského života.  Nepoznám názor týchto autorov na otázku odkedy je človek človekom, ale žiaden z nich neuvádza pádne dôvody, ktoré by obohatili verejnú diskusiu, a práve preto som na úvod tohto článku označil ich vyjadrenia za bezpredmetné. Vlastne ani môj článok to neobsahuje, ale nebolo to jeho podstatou. Mojim zámerom je poukázať na chyby v argumentácii tých, ktorí sa vyjadrili negatívne na Národný pochod za život. Dúfam, že každý, kto má na tom záujem, spraví všetko vo svojich silách, aby sa vrátila debata o právnej úprave interrupcií k svojej hlavnej pointe: ktorý moment je začiatok života nového ľudského jedinca.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Neumytý, neoholený, hladný. Po troch dňoch na fronte chce OLIVER VALENTOVIČ len teplú sprchu, pivo a pizzu. Pomáha pri irackom Mosule.

KOMENTÁRE

Koaličný Kotleba? Smer sa už vôbec nehanbí

Snaha kontrolovať moc je natoľko prioritná, že všetko ostatné ide bokom.


Už ste čítali?